Advertisements

Persbericht 2018-042 wederom valse bankbiljetten

Informe di prensa 2018-042

Atrobe a entregá plaka di papel i moneda falsu na CBCS

Willemstad/Philipsburg – Atrobe a entregá na CBCS biyetenan di 100 florin i tambe monedanan di 5 florin falsu poné den sirkulashon. E biaha aki e biyetenan ta di masha bon kalidat i ta difísil pa diferensia for di biyetenan legal.
E biyetenan falsu entregá na Banko tin e siguiente karakterístikanan:
 e marka di awa (watermerk), loke generalmente bo por mira solamente ora bo tene e biyete kontra di lus, ta direktamente visibel riba e biyetenan di banko falsu;
 e firmanan riba e biyete ta vago i un ku tiki umedat bo por kita nan for di e biyete;
 e biyetenan ku tur probabilidat ta kopianan di biyetenan legal, pero mal kòrtá. Bo ta mira un rant blanku na e parti abou di e biyetenan.
 bo no por lesa bon e palabranan “auteursrecht Bank van de Nederlandse Antillen” parti patras di e biyete: ta falta lèter den e palabranan “auteursrecht” i “bank”
 e numbernan di seri detektá riba e biyetenan ta:
o 8253551472
E monedanan di 5 florin falsu ta monedanan di añanan 1998 i 1999. E monedanan falsu aki ta algu mas chikitu, òf algu mas grandi ku e moneda real. E diferensia di tamaño no ta bon kla na promé bista. Un dje karakterístikanan di outentisidat di e monedanan di 5 florin (esaki ta kaso tambe ku e moneda di un florin) ta ku nan ta magnétiko. Esaki ta nifiká ku nan ta keda pegá na un magnet. Serka monedanan falsu esaki no ta e kaso. Tambe e moneda falsu ta zona otro kompará ku ora bo laga un moneda legal kai. (e zonido di un moneda legal ta algu mas pisá).

==================

Persbericht 2018-042

Opnieuw valse bankbiljetten & munten overgedragen aan de CBCS

Willemstad/Philipsburg – Er zijn opnieuw valse 100 gulden biljetten en ook 5 guldenmuntstukken, die door valsmunters in omloop zijn gebracht, overgedragen aan de CBCS. Ditmaal zijn de biljetten van zeer goed kwaliteit en zijn moeilijk te onderscheiden van geldige biljetten. Ook de valse munten zijn moeilijk van geldige munten te onderscheiden.
De valse biljetten die bij de Bank zijn afgegeven hebben de volgende kenmerken:
 het watermerk, wat doorgaans alleen te zien is als je het biljet tegen het licht houdt, is op de valse bankbiljetten direct zichtbaar
 de handtekeningen op het biljet zijn vaag en met wat vocht kunnen zij van het biljet worden verwijderd
 de biljetten zijn naar alle waarschijnlijkheid kopieën van geldige biljetten maar zijn slecht gesneden. Zo zie je bij de biljetten aan de onderkant een witte rand.
 de woorden “auteursrecht bank van de Nederlandse Antillen” aan de achterzijde van het biljet is niet goed te lezen: er ontbreken letters in de woorden “auteursrecht” en “bank”
 de serienummers die op de biljetten zijn aangetroffen zijn:
o 8253551472
De valse 5 gulden muntstukken zijn munten met het jaartal 1998 en 1999. Deze valse munten zijn of iets kleiner, of iets groter dan de echte munt. Het verschil in grootte is op het eerste gezicht niet duidelijk.
Eén van de echtheidskenmerken van de 5 gulden muntstukken (dit geldt overigens ook voor de 1 gulden munten) is dat zij magnetisch zijn. Dit betekent dat zij aan een magneet blijven kleven. Bij de valse munten is dit niet het geval. Ook maakt de valse munt een ander geluid dat een geldige munt als je de munt laat vallen (het geluid dat een geldige munt maakt is wat zwaarder).
De Bank heeft van enkele commerciële banken begrepen dat zij ook valse biljetten van 50 en 25 gulden biljetten hebben ontvangen. Deze hebben zij overgedragen aan de politie. De CBCS en de politie werken nauw samen in deze kwestie.
De CBCS wil het publiek nogmaals waarschuwen om goed op te letten bij het aannemen van bankbiljetten. Indien u twijfels heeft over een bankbiljet, wordt u geadviseerd dit biljet te weigeren.
Wellicht ten overvloede attendeert de CBCS u erop dat geen enkele persoon en/of instelling valse bankbiljetten mag aannemen. U wordt aangeraden zo spoedig mogelijk de politie in te schakelen wanneer u denkt dat u met een vervalst bankbiljet te maken heeft. Op het vervalsen van geld of het bewust betalen met vals geld staat een gevangenisstraf van ten hoogste negen jaar.
Voor de echtheidskenmerken van de bankbiljetten verwijzen wij u naar onze website: http://www.centralbank.cw/banknotes.
Willemstad, 5 oktober 2018
CENTRALE BANK VAN CURAÇAO EN SINT MAARTEN

===========

Press release 2018-042
New cases of counterfeit banknotes in circulation
Willemstad/Philipsburg – The Centrale Bank van Curaçao en Sint Maarten (CBCS) has once again received various counterfeit NAf. 100 banknotes via some commercial banks, as well as a couple of counterfeit NAf. 5 coins. This time, the banknotes are of very high quality and difficult to distinguish from genuine banknotes. This also applies to the counterfeit coins.
The counterfeit banknotes that were submitted to us have the following features:
 The watermark, that normally should be recognized when held up against the light, is now directly visible on the banknote.
 The signatures on the banknotes are faint and can easily be removed with a little water.
 The banknotes are most probably photocopies of genuine banknotes, however, they are not accurately cut out. Consequently, the notes have a white border to the bottom.
 The words “auteursrecht bank van de Nederlandse Antillen” at the right end on the reverse of the banknotes is not clearly legible. The words “auteursrecht” and “bank” are incomplete, they lack a few characters.
 The banknotes have the following serial numbers:
o 8253551472
The counterfeit NAf. 5 coins have as issue year 1998 or 1999 and are just a bit smaller or larger than a genuine 5-guilder coin. The difference in size is not directly noticeable. One of the security features of a genuine 5-guilder coins is the magnetic feature, which means that the coin sticks to a magnate. The counterfeit coins do not have this feature and hence do not stick to a magnate. Also, when you drop a counterfeit coin it makes a different sound than when dropping a genuine coin. The latter makes a more heavy sound.
The CBCS has been informed by different commercial banks that they have received counterfeit banknotes of the denominations NAf. 25 and NAf. 50 as well, which they have submitted to the local police. The CBCS closely cooperates with the police in this matter.
Once again, the CBCS wants to alert the public to pay attention when accepting banknotes of any denomination. If you find yourself in the situation where you doubt the authenticity of a banknote, we strongly advise you not to accept the suspect banknote.
You are reminded that it is illegal for any person and or institution to accept counterfeit banknotes. You are advised to immediately contact the police if you think you are dealing with a counterfeit banknote. The counterfeiting of banknotes and the fraudulent use of counterfeit means of payment are punishable by imprisonment of up to 9 years.
For more information about the security features of banknotes please visit our website http://www.centralbank.cw/banknotes.
Willemstad, October 5, 2018
CENTRALE BANK VAN CURAÇAO EN SINT MAARTEN